Kom i kontakt med oss!

Kontakta vår support!

Flytta IT till molnet? Jag har ju redan en fungerande miljö!

Ja, precis såhär går tankegångarna hos många företag just nu.

I denna bloggpost skall jag få ner några rader om de faktiska fördelarna med att använda sig av Office 365.

Först en kort presentation av mig själv.
Christoffer Backman heter jag och jobbar med försäljning av just Office 365.
Min tanke med att skriva en bloggpost om ämnet är att försöka ge min bild av fördelarna med molnet.
En bild som inte är inriktad på tekniska utan det andra. Det man faktiskt har nytta av som användare. Min tanke är att dela upp dessa poster med olika rubriker.

Vi börjar med det ekonomiska funderingarna i det hela.
Här finns det lika många tankar som det finns företag. Det vanliga är ju att man som företag tittar på vad licenserna kostar för sin lokala miljö och så jämför man det med vad licenserna kostar för Office 365.
Får man ett gap här så utvärderar man om det är värt besväret.
Kikar man istället på de faktiska kostnaderna man har för att hålla sin lokala miljö igång. Det är då det börjar bli riktigt intressant.
Vad kostar personalen som springer och håller servrarna igång? Office 365 kan skära IT-kostnader på flera sätt. Eftersom det är en molnbaserad lösning så finns det inte längre behov av hårdvara som ska installeras eller hanteras på plats i samma grad. Din IT-personal kan istället fokusera på att stötta organisationen och utveckla funktioner som gör ert företag mer effektiv. Vad kostar det egentligen backup, återställning, serverunderhåll, utrymme, kraft och kylning?

Hårdvaran har ju de flesta företag investerat en hel del pengar i och vill ju givetvis känna att de får en positiv ROI på detta.
Livslängden på dessa blir ju avsevärt mycket längre och det finns fortfarande en del funktioner som ert företag kommer vilja ha lokalt.
Fördelarna blir att det inte behöver uppgraderas eller utökas på samma sätt som tidigare då belastningen blir bra mycket mindre.

De flesta minskar volymen på den lokala hårdvara drastiskt.

Vilka 3e parts mjukvaror används i er IT idag?
Mycket av den funktionalitet som idag köps in i form av 3e part finns tillgängligt i Office 365 paketeringen såsom antispam, virusskydd och annat.

Organisationer som regelbundet besöker kunder i face to face möten kan ha stor anledning av att ge ett extra öga mot Office 365 och de samarbetes och produktivitetsverktyg som produkten innehåller.
För att sömlöst köra distansmöten. Besparingar i kostnader som bensin, flyg, tåg och restaurangnotor för kundmöten kan vara dramatiska.
Den här punkten tar ju emot lite som säljare att skriva då jag tycker fysiska kundmöten är viktigt.
Men är verkligen alla möten så viktiga?

En del i detta är ju också om er organisation är utspridd på olika platser runt om i Sverige/världen.
Hur sköter ni samarbetet mellan dessa?


En av anledningarna till att företag använder sig av molntjänster är begreppet ”evergreen” vilket innebär att
din organisation kan undvika det vardagliga och ibland kostsamma förberedelserna för att distribuera ytterligare en uppgradering av programvara.
Det kan finnas personer i en organisation som tycker om att klaga när Microsoft bestämmer sig för uppdatera en knapp i Outlook (och som de har gjort så många gånger tidigare),
men personalen hanterar det, fortsätter arbeta, och glömmer snabbt varför de oroade sig över förändringen.

Nu har jag bara skrapat på ytan.
Det finns en hel del som man kan använda sig av för att räkna ut den faktiska besparingen man kan få genom att flytta sin IT till molnet.

  • Minska maskinvara.
  • Ta bort programvara från tredje part.
  • Webbkonferenser.
  • Telekonferens.
  • Undvik personalkostnad på den lokala installationen.
  • Minskad IT-support.
  • Reducerade resor.

Ovan nämnda punkter är bara en bråkdel av vad man kan använda för att för att göra sin kalkyl.
Vill ni grotta ner er totalt i jämförelsekalkyler och annat så har Forester skrivit 47 sidor om detta in sin rapport från 2011 som heter
The Total Economic Impact Of Microsoft Office 365.

Det går ju givetvis bra att kontakta mig om ni vill ha mer information i ämnet.

Mvh Christoffer Backman, Business Manager Altitude 365 AB.
 

I nästa post ger vi oss på mobilitet.

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *