Kom i kontakt med oss!

Kontakta vår support!

Microsoft Teams-automation med Graph API

Automatiserad livscykel och hantering av team | Mitt namn är Daniel Chronlund och jag arbetar som Microsoft-cloud specialist här på Altitude 365. Idag vill jag dela med mig av lite inspiration kring automation av Microsoft Teams.

Microsoft Teams som en hub för samarbete

Microsoft Team har funnits tillgängligt ett tag nu och det är uppenbart att det är det nya navet för kommunikation och samarbete i Office 365. Allt fler organisationer börjar nyttja möjligheterna med molntjänstintegrering, skräddarsydda appar och intelligenta bottar. Det är riktigt spännande att se t.ex. hur flygbolag automatiskt skapar team för varje flygning och lägger piloter och flygpersonal som medlemmar. Teamet används sedan för all intern kommunikation angående den specifika flygningen. En enkel men kraftfull lösning för snabb och modern kommunikation med integration till backend-system. Föreställ dig vad du kan göra i din organisation!

Microsoft Graph API

Microsoft presenterade nyligen Teams-funktioner via Microsoft Graph API. Graph är ett REST-API som kan användas för att hantera många av Microsoft-molntjänster. Du kan till exempel skriva en applikation eller ett schemalagd PowerShell-skript som kallar Graph för att hantera Azure AD, Office 365 och Intune, allt via samma API. Om du vill utforska Graphs möjligheter kan du använda Graph Explorer. Det är ett enkelt sätt att testa APIet och du kan även autentisera dig till din egen tenant för att arbeta med riktiga data.

https://developer.microsoft.com/en-us/graph/graph-explorer

Automation av Teams

Altitude 365 har hjälpt kunder att automatisera Teams på olika nivåer. Teamen i Microsoft Teams bygger på Office 365-grupper som också kan automatiseras via Graph API. Detta gör det möjligt att automatisera hela livscykeln.

Exempel på grundläggande livscykelautomation:

  • Skapa ett team
  • Lägg till medlemmar
  • Ändra teaminställningar
  • Lägg till kanaler
  • Posta ett välkomstmeddelande
  • Ta bort ett team när det inte längre behövs

 

Man kanske också vill utföra automation med lite mer intelligens. Några exempel:

  • Om ett team har endast en ägare, meddela personen via e-post att det är företagspolicy att team har minst två ägare.
  • Generera veckorapporter med team som innehåller externa gäster och lägg in resultatet i en Power BI-dashboard samt skicka en inbjudan till organisationens säkerhetsansvarige.
  • Skapa automatiskt nya team för varje avdelning som nämns i Active Directory-attributet department och lägg sedan dessa användare som medlemmar och cheferna som ägare.

 

Som du förstår är möjligheterna enorma och med ett par smarta lösningar som dessa kan du verkligen hjälpa användarna att få ut det mesta av Office 365-teamverktygen. Om du bygger automationen med PowerShell är det perfekt att köra det i Azure Automation. Ingen server krävs och du betalar bara för vad du använder.

Mer information om Teams i Graph API finns här:

https://developer.microsoft.com/en-us/graph/docs/api-reference/beta/resources/teams_api_overview

Se det på riktigt

Om du vill se en demonstration av detta och köra lite brainstorming kring vilken Teams-automation som kan göras för din organisation, tveka inte att kontakta oss på Altitude 365. Vi är redo att hjälpa till på vägen till en modern arbetsplats med Microsoft Teams som navet för teamwork.

Kolla också in vår nya workshop Skype för Företag blir Microsoft Teams.

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *